Thursday, October 23, 2008

Γιαν Βερμέερ ~ ο 'τέλειος' Ολλανδός

Johannes ή Jan Vermeer, 31 Οκτωβρίου 1632-15 Δεκεμβρίου 1675
Σε όλη του τη ζωή δεν εγκατέλειψε ποτέ τη γενέτειρα πόλη του, το Ντελφτ.

Προικισμένος με σπάνιο ταλέντο, ζωγράφισε 35 θαυμάσιους πίνακες (ο Thoré Bürger, γάλλος κριτικός τού 19ου αι., τού αποδίδει άλλους 65). Ίσως εξαιτίας του ολιγάριθμου έργου του – κατά τη διάρκεια της ζωής του, υπολογιζόταν ως ένας σχετικά επιτυχημένος επαρχιακός ζωγράφος – δεν πλούτισε από την τέχνη του, μολονότι η ολλανδική αστική τάξη αποτύπωνε μετά μανίας την ευμάρεια από το εμπόριο σε πορτρέτα και σκηνές του καθημερινού της βίου. Τέτοια ζωγράφιζε και ο ανήσυχος Ολλανδός: εσωτερικά και εξωτερικά περιστατικά της καθημερινής ζωής της εποχής του.
Παρά την μικρή 'παραγωγή' του, θεωρείται από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της χρυσής εποχής της ολλανδικής ζωγραφικής, μέσα στην οποία κατέχει περίοπτη θέση για την ιδιοφυώς αριστουργηματική χρήση του φωτός και την απαράμιλλη απόδοση των ‘ανάγλυφων’ φωτοσκιάσεων στους πίνακές του.
Πέθανε 43 ετών αφήνοντας τη γυναίκα του και τα 11 παιδιά τους σε μεγάλη φτώχεια.
Τα έργα του - ξεχασμένα για δύο περίπου αιώνες - έγιναν περιζήτητα από τα τέλη τού 19ου και μετά.

ανάλυση από τον RETURN
Η εσώκλειστη εποποιία του Jan Vermeer αποτελεί μοναδικό ορόσημο "φωτός" στην ιστορία του πνεύματος - η par excellence εγκατάσταση του Όλου στο μέρος...

"Να βλέπεις σε ένα κόκκο άμμου ολόκληρο το σύμπαν", έλεγε ενάμιση αιώνα αργότερα ο William Blake. Έτσι και ο Vermeer, μέσα από την επαρχιακή πόλη του Delft, χαρτογραφούσε ως ο κατ' εξοχήν γεωγράφος του φωτός μια άλλη μακροκοσμική διάσταση επί του μικροκόσμου της καθημερινότητας.

Χρησιμοποιεί το φως και τη σκιά με τιτανική δύναμη για να σύρει σχεδόν βίαια το κάθε τι έξω από την αλληλοδιαδοχή των στιγμών επιλέγοντας την ΜΙΑ στιγμή, την κατ' εξοχήν αιωνική... (η απαλή χρήση των φωτοσκιάσεων, από την άλλη, και με όλως αντιφατικό τρόπο είναι οξεία και ωμή, αν προσεχθεί σωστά).

η συνέχεια...
...στα σχόλια

 
SYNC ME @ SYNC